دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
چرا باید موسیقی یاد بگیریم؟
موسیقیهوچین | 12 خرداد 1397

چرا باید موسیقی یاد بگیریم؟

اگرچه تاثیر شنیدن موسیقی هیچ‌گاه کم اهمیت‌تر از نواختن آن نیست و می‌توان همچنان به شنیدن موسیقی مناسب و انتخاب شده به عنوان فعالیتی صد درصد مفید سلامتی اشاره کرد، اما در دهه‌های اخیر بحث‌ها و تحقیقات علمی پیرامون تاثیر یادگیری موسیقی بر عملکرد مغز و سیستم عصبی به گونه‌ای متقاعدکننده مطرح شده که کمتر خواننده‌ای هست از کنار این آثار بدیهی بی‌تفاوت بگذرد؛ به طور مثال، چند نمونه از آثار مثبت موسیقی عبارت‌اند از:

کاهش استرس، تپش قلب و کنترل فشار خون؛ بالارفتن هوش افراد درحال یادگیری موسیقی در مقایسه با همسالان؛ ارتقا کیفیت زندگی اجتماعی؛ بهبود مهارت‌های حرکتی و فیزیکی به خصوص در سالمندان؛ بهبود حافظه؛ دستیابی به کنترل فکر و خاموش کردن ذهن؛ کنترل سرعت اندیشه و سرعت حرکت‌های بدنی؛ تقویت حس شنوایی و تفکیک صوتی؛ بالارفتن اعتماد به نفس؛ آشنایی و درگیرشدن با دنیایی جدید و غنی و شکوفایی خلاقیت هنری و موسیقایی.


ممکن است با لیست فواید یادگیری موسیقی شبیه به آنچه در بالا ذکر شد مواجه شده‌ باشید که از پشتوانه‌ی هزاران تحقیق علمی بهره‌مند شده‌اند و به تدریج هر خواننده‌ای را متقاعد می‌کند که سوال «چرا باید موسیقی یاد بگیرید» را با سوال‌های دیگری جایگزین کند. پرسش بسیار رایجی، که هر کسی را قبل از تصمیم به آموختن موسیقی درگیر می‌کند سن یادگیری موسیقی است. افراد بسیاری بر این باورند که فراگیری موسیقی باید از کودکی آغاز شود و با بالارفتن سن امکان یادگیری به شکلی که در کودکی وجود دارد در بزرگسالی امکان‌پذیر نیست، اما این تصور باعث شده که بسیاری افراد خود را از مواهب این هنر محروم کنند.

در مورد نوابغ موسیقی داستان‌های بسیاری وجود دارد؛ از موتزارت که اولین سمفونی خود را در هشت سالگی نوشت تا استاد شجریان که برای اولین بار در ۱۲ سالگی صدایش از رادیو پخش شد. کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که تجربه‌ی موسیقی در سال‌های اول زندگی در توسعه‌ی ذهنی کودکان بی نهایت اهمیت دارد، اما مانند دوچرخه سواری و یادگیری زبان، مهارت موسیقی را نیز می‌توان در سال‌های بعدی زندگی آموخت. تحقیقات همچنان به تاثیر یادگیری موسیقی روی سنین بالاتر و حتی روی بیمارهای حادی که روزگاری هیچ کس حتی تصور بهبود آن‌ها را نداشت پی برده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که نواختن یک ساز به سالمندان در حفظ مهارت‌ها‌ی شنیداری کمک و از تحلیل رفتن توانایی‌های شناختی مربوط به سن جلوگیری می‌کند. این یافته‌ها توسعه‌ی توانبخشی مغز را با موسیقی نشان می‌دهند. یادگیری نواختن صداها روی ساز امواج مغز را تغییر می‌دهد به طوری که به سرعت به بهبود مهارت‌های شنوایی شخص منجر می‌شود.


چه سنی برای یادگیری موسیقی مناسب است؟
در هر سنی می‌توان موسیقی را آموخت. پیش از هر چیز باید هدف از یادگیری موسیقی مشخص و مورد توجه قرار گیرد. اگر هدف تربیت و پرورش یک متخصص، موسیقیدان و نوازنده‌ی حرفه‌ای باشد بهتر است این کار از کودکی بلافاصله پس از تولد کودک برنامه‌ریزی و اجرا شود، اما اگر هدف بهره‌بردن از علم موسیقی برای تسهیل زندگی است باید نگاه‌مان به آن همانند سایر علوم باشد. هر فردی در هر جامعه‌ای، علوم پایه‌ی همچون ریاضی، جغرافی و دیکته را آموزش دیده و بدون شک از این آموخته‌ها به شکل‌های گوناگون اگر چه ساده، ولی ضروری بهره برده است و تعداد کمی آن را به عنوان حرفه‌ی خود انتخاب کرده‌اند و به طور مثال ریاضیدان، پزشک یا نویسنده شده‌اند. موسیقی نیز دقیقا چنین رویکردی دارد؛ بنابراین، اولین و مهم‌ترین نکته‌ی روشنگر این است که موسیقی با عنوان یک علم در زندگی ضروری است و به هر سنی خدمات مخصوصی ارائه می‌دهد.

در واقع، موسیقی خدمات خود را با شنیدن و نواختن در اختیار ما می‌گذارد. طبیعتا همه با شنیدن موسیقی آشنایی دارند، اما مایل هستند در مورد نواختن موسیقی بدانند. شنیدن موسیقی گام اول و سپس گام دوم نواختن است. شنیدن موسیقی به نوبه‌ی خود شامل انتخاب موسیقی خوب، نحوه‌ی شنیدن و… است همان‌طور که نواختن هم اصول متعددی دارد.