دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
رابطه موسیقی و سلامتی
موسیقیهوچین | 10 اردیبهشت 1398

رابطه موسیقی و سلامتی

طبق آخرین بررسی‌ها شنیدن موسیقی به همان اندازه اهمیت دارد که نواختن آن مهم است. اما با توجه به مطالعات انجام شده در سال‌ها و دهه‌های اخیر، ثابت شده که یادگیری این هنر بر شکل عملکرد مغز و سیستم اعصاب تاثیر بالایی دارد و حتی در رشد ذهنی و آی‌کیو نیز موثر است. در این متن به برخی از نکات مهم دیگر در مورد فواید موسیقی اشاره خواهیم کرد.

موسیقی و سلامتی

یکی از حوزه‌هایی که در آن اثر فوق‌العاده‌ی موسیقی به اثبات رسیده بهداشت و درمان است و به همین دلیل به آن میپردازیم.

کاهش استرس، تپش قلب و کنترل فشارخون

در مراکز مختلف موسیقی درمانی به عنوان راه‌حلی جهت کاهش استرس، منفی‌گرایی و کاهش افسردگی استفاده می‌شود. به گفته‌ی محققان موسیقی می‌تواند به افزایش سطح سلامت بیماران کمک کرده و مصرف و عوارض مصرف داروها را کاهش دهد. در آزمایشات مختلف انجام شده این مقوله به اثبات رسیده و انواع موسیقی برای مراقبه، تمرکز و ایجاد آرامش برای این منظور مورد بررسی قرار گرفته است.

کاهش افسردگی به کمک موسیقی

احساس غم و اندوه یکی از حالت‌های طبیعی بشر است که اگر کنترل نشود و عوامل بروز آن شناسایی و مرتفع نگردند، این ناراحتی تبدیل به نوعی رفتار پایدار شده و در قالب افسردگی بروز پیدا می‌کند.
گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش کمک می‌کند تا فرد از حالت خود خارج شده و امید و آرامش به روح او تزریق گردد. از نظر علمی نیز، دلیل این امر هورمونی به نام سرتونین است که یکی از هورمون‌های بدن است. هنگام شنیدن موسیقی سطح این ماده در بدن افزایش یافته و موجب بروز شادی و کاهش افسردگی می‌گردد.

تاثیر موسیقی روی سیستم اعصاب

موسیقی با تاثیر مستقیم و فیزیکی روی سیستم عصبی اتفاقات جالبی را رقم می‌زند که حالت فرد را به آرامش تغییر می‌دهد. موسیقی با تحریک اعصاب و مسیرهای حسی مختلف در بدن پاسخ‌های حرکتی و هیجانی سریع را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال وقتی که یک فرد اقدام به نواختن ساز می‌کند، به صورت همزمان چندین حواس مثل لامسه، شنوایی و بینایی درگیر می‌شوند و با توجه به نظم نت‌های موسیقی پیام‌های یکنواخت را به بدن مخابره می‌کنند. این امر موجب ایجاد آرامش روانی در فرد می‌شود.

موسیقی و سلامتی

افزایش سطح عمومی سلامت با موسیقی

شاید شنیده باشید که در برخی از بیمارستان‌ها اقدام به پخش موسیقی می‌کنند تا درصد شادی و امید به زندگی را در افراد بالاتر ببرند. با توجه به دلایل ذکر شده در بالا، پخش موسیقی قبل از انجام عمل جراحی موجب کاهش استرس شده و به بهبود آنها کمک می‌نماید.

تاثیر موسیقی روی هوش

اندازه‌گیری هوش کسانی که درحال آموختن موسیقی بودند و مقایسه‌ی آن با دیگر همسالان آنها نتایج جالبی را به ارمغان آورد و نشان داد که یادگیری این هنر افراد را به شکل جدی باهوش‌تر می‌کند. همچنین با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این ارتقای هوشی منجر به بهبود روابط اجتماعی، افزایش سرعت اندیشه، کنترل بهتر فکر و آرام کردن ذهن، بهبود مهارت‌های حرکتی،‌ بالا رفتن قدرت حافظه، تقویت قوای شنوایی و بالارفتن اعتماد به نفس و شکوفایی خلاقیت هنری می‌گردد.

موسیقی برای هر سن و سال مفید است

سوال مهمی که بسیاری از افراد قبل از یادگیری موسیقی به ذهن‌شان خطور می‌کند این است که چه سنی برای ورود به این هنر صحیح است. افرادی که اطلاعات چندانی در مورد هنر موسیقی ندارند صرفا سن کودکی را مناسب می‌دانند، چرا که بسیاری از نوابغ مثل موتزارت در سن 7 سالگی اولین سمفونی خود را نوشته‌اند و یا مانند استاد شجریان در سن 12 سالگی صدایشان از رادیو پخش شده است.
این باور و تصور اشتباه موجب شده که بسیاری از مردم، خودشان را از مواهب این هنر محروم کنند و اتفاقات بزرگ و درخشانی را که ممکن بوده برای آنها رخ دهد از دست بدهند. آشنایی و یادگیری موسیقی در سال‌های ابتدایی تولد اهمیت بسیاری دارد، اما مثل هر کار دیگری موسیقی را نیز می‌توان در سال‌های بعدی زندگی آموخت.
هر کس به نوبه‌ی خود در مدرسه، خانواده و جامعه برخی علوم پایه مثل ریاضی، جغرافی و نوشتن را آموزش دیده و از آنها در جاهای مختلف استفاده کرده. اما این بین تعداد کمی از مردم این علوم را تخصصی کرده و به عنوان حرفه‌ی خود انتخاب کرده‌اند و یک ریاضیدان یا نویسنده‌ی حرفه‌ای شده‌اند. این نکته در مورد موسیقی نیز صادق است و یادگیری آن برای هرکس نعمت بزرگی خواهد بود، حال رسیدن به تخصص و درجات والای این هنر بستگی به تصمیم، زمان و انرژی شما دارد.


1دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید