دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
کلاس موسیقی کودکان
موسیقیهوچین | 23 اردیبهشت 1398

کلاس موسیقی کودکان

اگر برای آینده‌ی فرزندتان دغدغه‌ دارید و به دنبال کلاس موسیقی کودکان هستید و یا می‌خواهید که او را به نوازنده یا موسیقیدان حرفه‌ای تبدیل کنید با این متن همراه باشید.

کودک موسیقی را می‌فهمد

کودکان استعدادهای بالقوه‌ای دارند که کشف زودهنگام این توانایی‌ها موجب درخشان شدن آینده‌شان شده و مسیر زندگی آنها را به کل عوض می‌کند. شاید شما هم در خانه متوجه عکس‌العمل آنها به موسیقی شده باشید. بچه‌ها از سنین پایین و حتی قبل از آنکه به مهارت حرف زدن یا راه رفتن دست پیدا کنند به نواهای موسیقایی و ریتم آهنگ واکنش نشان داده و معنی آن را می‌فهمند. به همین دلیل حتی در دوران جنینی و یا نوزادی با درک موسیقی شاد و غمگین رفتارهای متفاوتی را بروز می‌دهند. حتما دیده‌اید که بعضی از نوزادان با آهنگی خاص و یا صدای لالایی آشنا مثل نوای دلنشین مادر، راحت‌تر به خواب می‌روند.
موسیقی می‌تواند موجب رشد ذهنی کودک شده و رفتارهای عمومی او را بهبود بخشد. به عنوان مثال باعث اجتماعی‌شدن کودکان شده و توانایی آنها را در نشان دادن احساسات و برقراری ارتباط با دیگران افزایش می‌دهد. موسیقی پدیده‌ای عجیب است که روی طرزفکر، منش و حتی رشد مغزی نوزاد اثر گذاشته و آی‌کیوی او را بالاتر می‌برد؛ این ادعا در سال ۲۰۰۴ طی تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو به اثبات رسید.
در این بین بعضی کودکان علاوه بر دوست‌داشتن شنیدن موسیقی، تمایل زیادی هم به نواختن آهنگ‌ها دارند و این سرگرمی لذت‌بخش را با هیچ بازی دیگری عوض نمی‌کنند.

فرزند خود را با دنیای موسیقی آشنا کنید

علائم، رنگ‌ها، اصوات و بوهایی که هرکس در ابتدای تولد تجربه می‌کند برای همیشه در ذهنش ماندگار می‌شود. به همین دلیل برای یادگیری هنر و یا زبان‌های خارجی وسایلی را طراحی می‌کنند که ضمیرناخودآگاه کودک را آموزش دهد.
در مورد موسیقی نیز این امر انجام شده و هنگام خرید اسباب‌بازی می‌توانید این نکات را در نظر بگیرید. همچنین اگر دسترسی به این نوع از وسایل بازی نداشتید خودتان هم می‌توانید آنها را بسازید.
نت‌ها الفبای موسیقی هستند و بوسیله‌ی آنها انواع صداها نوشته شده و سپس خوانده و اجرا می شوند. این نت‌های هفتگانه عبارتند از: سی، لا، سُل، فا، می، رِ، دو.
این نت‌ها به اشکال مختلف در بسیاری از اسباب‌بازی‌ها گنجانده شده تا چشم کودک به آنها عادت کند. برای مثال برخی از این روش‌ها را در زیر بیان می‌کنیم:
  • حک کردن نت‌ها روی توپ‌های بازی از قبیل توپ پینگ‌پونگ.
  • گنجاندن نت‌ها درون تخم‌مرغ شانسی.
  • فلش‌کارت موسیقی.
  • استفاده از دومینوی موسیقی.
  • کیبوردهای کودکان با نواهایی ساده و نت‌های اولیه که روی آن دیده می‌شوند.

آموزش حرفه‌ای‌تر و آموزشگاهی

یکی از سوالات بسیاری از والدین این است که کودکشان از کجا شروع کند؟ چه سازی را فرا بگیرد؟ بهترین کلاس موسیقی کجاست؟
این موضوع آنقدرها پیچیده نیست و ما در ادامه‌ی این متن توضیحاتی را ارائه می‌کنیم که به راحتی همه چیز را متوجه شوید.

کدام آموزشگاه موسیقی را برای فرزندم انتخاب کنم؟

اگر برای کودک خود برنامه‌ی یادگیری موسیقی را در سر می‌پرورانید، ابتدا آموزشگاه‌های موسیقی نزدیک منزل را به دقت بررسی کنید. توجه داشته باشید که جذب مربی در خانه، آن هم در سال‌های ابتدایی چندان توصیه نمی‌شود و فرزند شما با قرارگرفتن در محیط‌های آموزشگاهی و کلاس‌های طراحی شده برای خردسالان، شاداب‌تر شده و ارتباط بهتری با جامعه پیدا خواهد کرد.
برخی از نکاتی که هنگام انتخاب آموزشگاه باید به آنها توجه کنید بدین شرح هستند:
  • آیا رفت و آمد به آموزشگاه برای فرزند شما خسته‌کننده یا آزاردهنده نیست؟
  • آموزشگاه مربی مخصوص کودکان دارد؟
  • آیا مربی تجربه‌ی کافی در این زمینه دارد؟
  • متد تدریسی آنها منطبق بر روش کارل ارف است؟
  • کلاس مخصوص کودک با طراحی محیطی شاد و ایمن را تدارک دیده‌اند؟
  • سازهای این رده‌ی سنی را تدریس می‌کنند؟
  • آموزشگاه اجازه‌ی حضور شما در کنار کودکتان و یا منتظر ماندن در اتاق انتظار را می‌دهد؟

آموزش موسیقی به روش کارل اُرف

کارل ارف آهنگساز و مربی آلمانی است که یکی از محبوبترین روش‌های آموزش موسیقی را پایه‌گذاری کرده است. در این روش فرزندان شما هنگام بازی کردن و شعر خواندن، موسیقی را یاد می‌گیرند. آموزش‌های سخت و طاقت‌فرسا باب‌میل بچه‌ها نیست و به همین دلیل آموزشگاه‌ها و اساتید خبره متدهایی را استفاده می‌کنند که بسیار ساده و سرگرم کننده باشد.
آموزش با آواز خواندن، جنبش، شعر، رقص و نواختن سازهای ساده در این سنین بسیار تاثیرگذار است و این اصلی‌ترین دلیل موفقیت آموزش به سبک ارف است و با این اصول کلاس موسیقی کودکان بازده بالاتری پیدا می‌کند.

انتخاب ساز مناسب کودکان

بچه‌ها در ماه‌ها و سال‌های اولیه‌ی تولد، تفاوت سازهای مختلف را چندان درک نمی‌کنند و ریتم و ملودی آهنگ برای آنها جذاب‌تر است. البته طبق آخرین متدهای دنیا، برای شروع یادگیری بهتر است که سازهای مختص این رده‌ی سنی به آنها آموزش داده شود، چرا که نواختن آنها ساده‌تر است.
برخی از سازهای کودکان عبارتند از:
زایلوفون، متالوفون، گلوکن اشپیل، کاستانت، بلز، ماراکا، مثلث، سنج، تمبورین، تپانوی، گنگز، بونگوس.
به هیچ عنوان عجله نکنید! یادگیری سازهای پیچیده‌تر مثل پیانو، گیتار یا ویولن در سال‌های بعد شروع می‌شود.
کلاس موسیقی کودکان

به کودک فشار نیاورید

توجه کنید که اگر کودکتان با موسیقی ارتباط برقرار نکرد، نباید سخت گرفت یا عصبانی شد. اگر حس کردید که فرزندتان احساس خستگی می‌کند و یا علاقه‌ای به ادامه دادن یادگیری ندارد صبور باشید.
فشردگی برنامه‌ی کلاس‌ها، برگزاری کلاس در ساعتی نامناسب، رفتار ناخوشایند مربی و عدم برقراری ارتباط کودک با سایر افراد یا محیط کلاس و آموزشگاه، همگی از عواملی هستند که موجب ناراحتی او می‌شوند. پس می‌توانید کلاسی دیگر را تست کنید و اگر باز هم نتیجه‌ای نگرفتید فرزندتان را به حال خودش رها کنید.
به هیچ عنوان ناامید و افسرده نباشید و کار اشتباهی را مرتکب نشوید. هرگونه رفتار نامناسب، فرزند شما را برای همیشه از هنر موسیقی دور خواهد کرد. پس با حفظ خونسردی به او زمان بدهید و اجازه دهید سن بیشتری پیدا کند. به عنوان مثال ممکن است که او در سن 6 سالگی یا بالاتر به سمت موسیقی برگردد و اینبار علاقه‌ی وافری از خود نشان دهد.

در انتهای یادآوری می‌کنیم که انتخاب مسیر شخصی در زندگی، حق هر کودکی است و در دنیا هزاران راه برای رسیدن به موفقیت وجود دارد که موسیقی تنها یکی از آنهاست...
در انتها می‌توانید ویدیویی از کلاس‌های مفرح موسیقی کودکان را مشاهده نمایید.
0دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید