دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
بهترین آموزشگاه موسیقی کجاست؟
موسیقیهوچین | 16 تیر 1398

بهترین آموزشگاه موسیقی کجاست؟

شاید شما هم مثل هر علاقه‌مند دیگری به این سؤالات فکر کرده باشید:
  • برای یادگیری موسیقی از کجا شروع کنم؟
  • کدام استاد را برای یادگیری ساز موردعلاقه‌ام انتخاب کنم؟
این‌ها سؤالاتی هستند که هرکسی در ابتدای راه با آنها روبروست و حتی اگر در اطراف خود کسانی را برای مشاوره داشته باشد، بازهم ممکن است تردیدهایی برایش باقی بماند. با ادامه‌ی این متن همراه باشید تا به سؤالات شما پاسخ دهیم.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در عالم موسیقی باید به آن توجه کرد، زمان است. انتخاب یک مسیر صحیح و اصولی برای یادگیری سازی مثل گیتار موجب خواهد شد تا فرصت‌های خود را از دست ندهید و هرروز و ماه و سالی که در حال تمرین هستید به شکل مفید استفاده شود. بسیاری از افرادی که پا به هنر موسیقی می‌گذارند، به دلیل عدم انتخاب روش‌های صحیح و روشن نبودن مسیر پیش رو، بعد از مدتی احساس خستگی کرده و علی رقم اینکه به پیشرفت‌های نسبی رسیده‌اند، یادگیری را رها می‌کنند.

کدام آموزشگاه موسیقی بهتر است؟

یکی از بحث‌های مهم بین هنردوستان این است که اگر می‌خواهید نوازندگی ساز خاصی را شروع کنید، باید زیر نظر اساتیدی دوره ببینید که بسیار مشهور هستند و درزمینه‌ی نواختن سازی خاص به درجات بالا رسیده‌اند. ناگفته پیداست که این نکته‌ی جالب‌توجهی است، اما باید بدانیم که هر نوازنده‌ی خوب الزاماً مدرس خوبی هم نخواهد بود. بسیاری از مشاهیر موسیقی دنیا را می‌توان نام برد که هیچ‌گاه تدریس موسیقی نکرده‌اند ولی همواره در صحنه‌ها و کنسرت‌ها جزو ارکان اصلی بوده‌اند و یا حتی آلبوم‌های موسیقی تک‌نوازی و غیره را منتشر کرده‌ و جوایز بسیار برده‌اند. علم انتقال مفاهیم و دانش به دیگران پداگوژی نام دارد و نوعی توانایی است که هرکس به شکل حرفه‌ای به آن احاطه ندارد. پس باید این جمله را قبول کنیم که الزاماً بهترین نوازنده، بهترین مدرس نخواهد بود.
با توجه به مطالب بالا اگر اصطلاحاً دست به ساز نیستید و با موسیقی آشنایی چندانی ندارید، یکی از بهترین راهکارها این است که شروع به بررسی میدانی کنید تا درنهایت بهترین آموزشگاه موسیقی را انتخاب کنید.

چطور یک آموزشگاه موسیقی را انتخاب کنم؟

یکی از مهم‌ترین اصولی که بسیاری از افراد رعایت نمی‌کنند همین است که کار خود را از کجا شروع کنند. بار دیگر به اهمیت موضوع زمان اشاره می‌کنیم و یادآور می‌شویم که شما فقط یک‌بار 10 ساله، فقط یک‌بار 20 ساله و فقط یک‌بار 30 ساله خواهید بود، پس باید در انتخاب مسیر آموزشی دقت کنید و با هدف‌گذاری صحیح از روزهای عمر خود نهایت استفاده را ببرید. برای انتخاب بهترین آموزشگاه موسیقی فاکتورهایی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها می‌پردازیم.

محیط آموزشگاه:

فضای یک آموزشگاه موسیقی بایستی دارای طراحی خاص باشد تا پس از ورود به آن حس کنید که در جایی متفاوت و هنری قرارگرفته‌اید. القای این حس به شما تفکر حرفه‌ای‌تر را هدیه می‌کند و باعث می‌شود تا خود را بخشی از بدنه‌ی جامعه‌ی هنر حس کنید. البته به دنبال این نباشید که اتفاق عجیبی در طراحی دکور و نور و غیره وجود داشته باشد. همین‌که آموزشگاه با ایجاد تغییراتی حتی کوچک این حس را به شما منتقل کند کافی است.

استادی که ساز شما را تدریس می‌کند کیست؟

قرار نیست هنرجوی بتهوون باشید و البته قرار هم نیست که یک نوازنده‌ی سطح متوسط را به‌عنوان استاد خود انتخاب کنید. شاید بپرسید که چرا باید به انتخاب استاد در اولین مراحل فکر کرد؟ بخشی مهمی از موسیقی عادت کردن ذهن و انگشتان دست برای انجام دادن کارهایی مشخص است. در ادامه با تمرینات مداوم، رفته‌رفته بدن و مغز شما پیشرفته‌تر شده و برای اجرای تکنیک‌های پیچیده‌تر آماده می‌شود. حال به این فکر کنید که مثلاً انگشت‌گذاری یا تکنیکی دیگر را شما یا فرزندتان به شکل اشتباهی یاد گرفته‌اید و مدرس شما آن را اصلاح نکرده است. خب! اگر فکر می‌کنید که بعد از یک سال عادت کردن به روشی خاص، به‌راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید جواب ما منفی است.
سطح تحصیلات و دانش استاد، افتخارات او، اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌هایی که شرکت کرده همگی از نکاتی هستند که نشان از تفکر حرفه‌ای و سطح تسلط و دانش او خواهد داشت. داشتن یک استاد خوب در ابتدای راه یکی از مسائل مهمی است که نباید آن را دست‌کم گرفت.

کلاس‌های آموزشگاه:

در هنگام ثبت‌نام در یک مرکز موسیقی حتماً به کلاس‌ها نگاهی بیندازید، انتظار فرش قرمز نداشته باشید، همین‌که به کلاس‌ها حس خوبی داشته باشید و در هنگام یادگیری چیزی تمرکز شما را به هم نریزد کافی است. برخی از نکات مهم در مورد کلاس آموزشی آرامش آن، تهویه و هوای مطبوع، نوردهی صحیح، امکانات موردنیاز و ابعاد مناسب و قابل‌قبول است. اگر ویژگی‌های خاصی مثل آکوستیک دیوارها و کف و تزئینات دیگر هم به آن اضافه شود که عالی است!
بهترین آموزشگاه موسیقی

نظم کاری آموزشگاه:

توجه داشته باشید که آموزشگاه ازنظر نظم برگزاری کلاس‌ها چطور عمل می‌کنند. این نکته را با پرس‌وجو از سایر هنرجویان می‌توانید به‌راحتی متوجه شوید. اینکه کلاس‌ها یکی در میان تشکیل شود و یا یک دوره برای سازی مثل قانون برگزار شود و ترم بعدی وجود نداشته باشد اتفاق خوبی نیست. چراکه وقفه‌هایی این‌چنین ممکن است شما را برای ادامه دادن راه دلسرد کند. اصول کار آموزشگاه را چک کنید و مطمئن شوید که به مسیر حرفه‌ای شما فکر می‌کنند.

سطح کیفی آموزشگاه چقدر است؟

در هنگام شروع یادگیری می‌توانید با بسیاری از اساتید و آموزشگاه‌ها کار کنید، اما رفته‌رفته به این نکته می‌رسید که نیاز به مراکزی حرفه‌ای‌تر دارید تا بعد از سپری کردن مراحل پایه‌ای و متوسط، نوازندگی را به شکل حرفه‌ای‌تر دوره ببینید. البته عجله نکنید، رسیدن به این سطح ماه‌ها و سال‌ها زمان می‌برد و طی این مدت آن‌قدر با این عرصه آشنا می‌شوید که خودتان به‌راحتی قدم‌های صحیح بعدی را پیدا خواهید کرد؛ اما اگر بدانید که آموزشگاه انتخابی شما سطوح حرفه‌ای و مسترکلاس‌ها را هم برگزار می‌کند که عالی خواهد شد.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که پس از بررسی این مسائل و انتخاب صحیح استاد و آموزشگاه، ا‌ین عملکرد شماست که آینده را رقم می‌زند.
هوشمندی، استعداد، تمرین، تمرین، تمرین، پشتکار، پشتکار و پشتکار از اصلی‌ترین عواملی هستند که تعیین‌کننده‌ی میزان موفقیت شما در نوازندگی خواهند بود.
2دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید