دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
مزایای رشته های فنی و حرفه ای
فنی و حرفه‌ایهوچین | 11 شهریور 1398

مزایای رشته های فنی و حرفه ای

در دوره‌ای که همه‌ی والدین به دنبال فرستادن فرزندشان به رشته‌های پزشکی و مهندسی هستند، بسیاری از مشاغل فنی آینده‌ی بهتری دارند و درآمدهای بالاتری را کسب می‌کنند. شاید فکر می‌کنید که یک پزشک جاافتاده با شغلی شیک، درآمدی چندصد میلیونی در ماه داشته باشد، اما تعداد آنها چندتاست؟ آیا از آمار پزشکانی که پشت کنکورهای تخصصی مانده‌اند و یا با داشتن مدرک و پروانه‌ی طبابت بی‌کار هستند اطلاع دارید؟ می‌دانید که یک پزشک یا مهندس که به دانش بالا رسیده چند سال از عمر و جوانی خود را وقف مطالعات سنگین و سخت کرده؟ با این متن همراه باشید تا به نکاتی بپردازیم که هرروز آنها را می‌بینیم، اما متوجه تفاوت‌های دنیای جدید با گذشته نیستیم. این مقاله صرفا برای ذکر کردن مزایای رشته‌های فنی و حرفه ای نیست و برای هر شغل و پیشه‌ای به‌درد خواهد خورد.

اگر در جامعه نگاه تیزبین و تحلیل‌گری داشته باشید، به‌خوبی درمیابید افرادی که در شغل‌های مهارتی فعال هستند، شاید درآمدی به اندازه‌ی یک پزشک یا مهندس سرشناس نداشته باشند، اما میانگین درآمدی همه‌ی آنها بسیار خوب است، بخصوص در مقایسه با عموم کارمندان و کارگران. حالا اگر در کار خود به تبحر کافی نیز دست پیدا کنند این جایگاه اجتماعی و سطح درآمدی افزایش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. در ادامه‌ی این متن با چند مثال و دلیل به شما اثبات می‌کنیم افرادی که در رشته‌های فنی و حرفه ای به تخصص می‌رسند درآمد بالاتری از اکثر افراد جامعه دارند و علاوه‌براین خیلی سریع‌تر هم به درآمدزایی می‌رسند.

آرایشگاه‌های امروزی، سلمونی قدیم نیست

روزگاری بود که یک تعمیرکار خودرو، موتور پیکان‌های قدیمی را پیاده می‌کرد و درآمدی متوسط داشت. اما از خود بپرسید که اکنون با فراگیر شدن ماشین‌های خارجی و شاسی‌بلند و کوپه و غیره، اگر این تعمیرکار مهارت خود را افزایش دهد و مثلا به تعمیر خودروهای بی ام دبلیو مسلط شود، درآمد او چه تفاوتی خواهد کرد؟. بیایید مثال دیگری بزنیم از رشته‌ی آرایشگری.

در ایام گذشته آرایشگر کسی بود که موهای سر و صورت را مرتب و کوتاه می‌کرد. به شغل این جناب سلمونی می‌گفتند و در بهترین حالت مدل موهای ساده‌ای را قیچی می‌زد و خط فرق موهای مشتری را دقیق و تمیز باز می‌کرد. شاید بی‌انصافی نباشد که بگوییم حداقل نیمی از مشتریان جناب سلمونی فقط کچل می‌کردند. نیاز به توضیح بیشتری نیست و خودتان می‌دانید که امروز، برخی آرایشگرها برای مدل‌سازی موها، طراحی ریش و انجام سایر خدمات زیبایی و پوست و مو چه هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند.

شاید اگر هرکدام از ما تجربه‌های شخصی خودمان یا اطرافیانمان را بررسی کنیم شنیده باشیم که فلان آرایشگاه سیستم نوبت‌دهی دارد و یا برای هر اصلاح فلان قدر هزینه می‌گیرد. البته این فقط در مورد آرایشگاه‌های مردانه بود؛ آیا از درآمد یک آرایشگر زن که به شهرت رسیده و کار خوبی ارائه می‌دهد اطلاع دارید؟ اگر اطلاع داشته باشید احتمالا شما هم مثل ما به مزایای رشته‌های فنی و حرفه ای پی برده باشید!

مزایای رشته های فنی و حرفه ای

مهارت فنی همه جای دنیا خریدار دارد

مدرک تحصیلی هرچقدر هم که باارزش باشد و از رشته‌هایی خاص فارغ‌التحصیل شده باشید، در بسیاری از کشورها باید معادل‌سازی شود و معلوم نیست که در آخر مدرک شما را بپذیرند و شما را متخصص بدانند یا خیر.

به قول قدیمی‌ها کسی که کار یدی بلد باشد نان بازویش را می‌خورد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک جوشکار یا تکنسین برقکار خیلی راحت‌تر اجازه‌ی مهاجرت و اقامت در کشوری مثل استرالیا را می‌گیرد، تا یک مهندس مکانیک!

استادکار بودن و داشتن مهارت فنی و حرفه ای در انجام کاری خاص، نیاز به تجربه و گذر عمر و آزمون‌وخطا دارد. این نکته را سیاستمداران کشورهای دیگر به‌خوبی می‌دانند که هنر دست ریشه در تجربه دارد و تجربه در حکم طلا است. به همین دلیل می‌توانید مشاهده کنید که در قوانین مهاجرتی بسیاری از کشورها به تکنسین‌ها راحت‌تر اجازه‌ی کار و اقامت می‌دهند.

پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای

شاید بپرسید که درآمد کدام رشته از همه بیشتر است، ما به شما می‌گوییم که در ابتدا، قبل از تصمیم‌گیری، علاقه‌ی خود را بررسی کنید. شاید با تحقیق زیاد رشته‌ای را مناسب‌تر و پردرآمدتر تشخیص بدهید و آن را انتخاب کنید. اما این کار صحیحی نیست.

شروع کار و یادگیری تا سطح اولیه و دریافت مدرک در رشته‌های فنی و حرفه‌ای شما را به درآمدزایی خواهد رساند، اما با سطح ایده‌آل فاصله دارید. افراد موفق در هر رشته، کسانی هستند که یادگیری را در مراحل ابتدایی پایان نداده‌اند و برای ادامه دادن باید به شغل و حرفه‌تان علاقه‌ی وافری داشته باشید.

یادگیری و پیشرفت و به‌روز بودن را رها نکنید. همیشه راهی برای یادگیری هست، در بعضی از رشته‌ها کمتر و در بعضی رشته‌ها بیشتر. برای مهارتتان مدرک‌های داخلی و خارجی مختلف بگیرید، مقاله بخوانید و مقاله بنویسید. نشریات تخصصی رشته‌تان را پیگیری کنید تا با یادگیری تکنیک‌های نوین و آخرین علم دنیا بهترین خدمات را ارائه کنید و مشتری را راضی نگه دارید. هیچگاه به راضی بودن مشتری اکتفا نکنید و به‌خاطر افزایش دانش خودتان همواره پیشرفت کنید.

مزیت های رشته های فنی

دریافت مدرک فنی و حرفه ای

دوست عزیز! مدرک کافی نیست! یکی از راه‌های پیشرفت، هزینه‌کردن بخشی از درآمد برای بالابردن سطح خودتان است. این کار نوعی سرمایه‌گذاری شخصی محسوب می‌شود که با یکبار پرداخت هزینه، برای یادگیری موردی خاص، سال‌ها از آن کسب درآمد می‌کنید. به‌عنوان مثال فکر کنید که در حرفه‌ی جوشکاری مدرک فنی و حرفه‌ای گرفته‌اید و مشغول به کار هستید، بسیار عالی است. حالا اگر در یک دوره‌ی آموزشی باکیفیت برای جوش آرگون، جوش زیر آب یا CO2 نیز شرکت کنید، قطعا آینده‌ی بهتری متوجه شما خواهد بود؛ حتی می‌توانید تمام اینها را یاد بگیرید. پس فرصت را از دست ندهید و در هر رشته‌ای که مشغول هستید به‌دقت بررسی کنید تا راه‌های پیشرفت و دانش‌افزایی را پیدا کنید. گرفتن مدرک تازه شروع کار است.

موفقیت شغلی مقصد مشخصی ندارد که به آن برسید، همواره حرکت کنید...

2دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید