دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
هزینه کلاس هنگ درام
موسیقیهوچین | 21 آبان 1398

هزینه کلاس هنگ درام

ساز هنگ درام یا Handpan طبق تعریف ویکی‌پدیا جزو سازهای خودصداست که برای اولین بار در سال 2000 در سوییس ساخته شده است. نسل‌های مختلفی از این ساز تاکنون به بازار عرضه‌شده و روزبه‌روز در حال پیشرفت است. هنگ درام از اولین نسل حفظ کوک خوبی داشت اما در نسل‌های بعدی قدرت حفظ کوک آن افزایش داده شد تا از این بابت نیز از دیگر سازها متمایز گردد.
هنگ از دو صفحه‌ی قوس‌دار فلزی تشکیل‌شده که به هم چسبیده‌اند و نت‌ها روی صفحه‌ی بالایی که Dingside نام دارد اجرا می‌شوند. طرف دیگر نیز Gu Side است که دارای یک حفره‌ی بزرگ برای خروج صداست.
یکی از ویژگی‌های جالب هنگ درام این است که به دلیل یکپارچگی این ساز، هنگام اجرای یک نت سایر نت‌ها نیز با ارتعاشی کمتر تولید صدا می‌کنند و به همین دلیل اصوات شنیده‌شده جنس متفاوتی دارند. آرامشی که در صدای این ساز موج می‌زند باعث شده تا آهنگ‌های آن برای مدیتیشن، ریلکسیشن و یوگا مورد توجه واقع شود.
این ساز با توجه به عمر کوتاهی که دارد، خیلی سریع تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سازهای جهان شده و با صدای آرامش‌بخش خود توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را به خود جلب کند. از ذکر سایر موارد صرف‌نظر می‌کنیم و در ادامه به بررسی هزینه‌ی کلاس هنگ درام در ایران می‌پردازیم.

هزینه کلاس هنگ درام

قیمت هنگ درام چقدر است

اولین قدم در محاسبه‌ی هزینه کلاس هنگ درام قیمت خرید آن است. هنگ جزو سازهای گران محسوب می‌شود که هزینه خرید و هزینه یادگیری نسبتا بالایی دارد. بااینکه ازنظر ظاهری بسیار ساده طراحی‌شده اما به دلیل مهندسی به‌کاررفته در آن از اکثر سازهای دنیا گران‌تر است. به‌عنوان‌مثال از سازهایی مثل گیتار، ویولن، تار، سه‌تار، نی، فلوت و غیره.
به‌طورمعمول قیمت یک هنگ درام باکیفیت از حدود 1600 دلار تا 3500 دلار تعریف شده که با توجه به نوسانات قیمت ارز محاسبه‌ی قیمت آن هنگام مطالعه‌ی این مطلب را به شما واگذار می‌کنیم. البته مدل‌های بسیار گران‌تر این ساز نیز وجود دارد که به آنها نمی‌پردازیم. در یک برآورد اولیه در سال 98، باید برای خرید مدل‌های هنگ درام ساخت ایران حدود 7 تا 13 میلیون و برای انواع خارجی آن بین 25 تا 45 میلیون تومان هزینه کنید.

هزینه کلاس هنگ درام

آموزشگاه‌های موسیقی مختلفی به آموزش این ساز روی آورده‌اند، اما اگر به نواختن هنگ درام علاقه داشته‌باشید باید بدانید که به دلیل خاص بودن این ساز، هر آموزشگاهی به آموزش آن نمی‌پردازد و فقط برخی مراکز خاص یا اساتید به‌صورت خصوصی آن را تدریس می‌کنند. همان‌طور که این ساز قیمت بالاتری نسبت به دیگر سازها دارد، به‌تبع کلاس‌های آن نیز گران‌تر هستند و صرف هزینه‌های بیشتری را طلب می‌کند.
طبق برآوردهای اولیه، هزینه کلاس هنگ درام در مراکز آموزشی از ماهیانه 300 هزار تومان به بالا شروع می‌شود و برای تدریس خصوصی نیز جلسه‌ای 100 تا 150 هزار تومان باید بپردازید. ساز هنگ درام مثل دیگر سازهای کوبه‌ای یادگیری راحت‌تری دارد و با 3 ماه وقت گذاشتن و گذراندن دوره‌ها به‌راحتی با این ساز کارخواهید کرد و اصطلاحاً دستتان گرم می‌شود. البته توجه کنید که برای حرفه‌ای شدن، ساخت قطعات جدید و طی کردن مراتب بالاتر هنری مثل هر ساز دیگری نیاز به وقت‌گذاشتن و تمرین بسیار دارید.

تفاوت هنگ درام ایرانی و خارجی

هنگ درام ساخت پیچیده‌ای دارد و شرکت‌های مختلف به ساخت آن روی آورده‌اند. در ایران نیز این ساز تولید می‌شود که با توجه به تکنولوژی سختی که در ساخت آن به‌کاررفته تفاوت‌هایی با ورژن خارجی دارد.
هنگ‌درام‌های ایرانی اغلب از جنس استیل هستند و همانطور که راحت‌تر کوک می‌شوند، راحت هم کوک خود را از دست می‌دهند. استیل ارتعاش بیشتری تولید می‌کند و به همین دلیل صدای تولید شده را برای ثانیه‌های بیشتری می‌شنوید. بسیاری از افراد این کشیدگی اصوات را دلنشین‌تر می‌دانند، اما نوازندگان حرفه‌ای این نکته را امر مناسبی نمی‌دانند. چراکه در هنگام اجرای ملودی اصوات ترکیب می‌شوند و صدای هر نت به‌خوبی شنیده نمی‌شود. ضمن اینکه هنگ‌های استیلی صدایی تولید می‌کنند که شبیه به فلز است و برخی افراد آن را نمی‌پسندند.
نوع خارجی هنگ درام از فولاد ساخته شده و لایه‌ای از فلز برنج روی آن را پوشانده. کوک‌کردن آن سخت‌تر است و البته وقتی این ساز فولادی کوک شد، کوک خود را برای مدت بسیار طولانی‌تری نگه می‌دارد. هنگ درام فولادی صدای روشن‌تر و واضح‌تری تولید می‌کند که در اجرای ملودی، آوای تک‌تک نت‌ها را به‌خوبی می‌شنوید. اینها فقط برخی از نکات در تفاوت هنگ درام ایرانی و خارجی بود.

نگهداری از هنگ درام

هنگ از دو صفحه‌ی فلزی ضخیم ساخته شده، اما بخش‌های فرورفته‌ی آن نازک‌تر هستند و هرگونه ضربه یا تغییر شکل آن منجر به تغییر در صدای نت‌ها می‌گردد. پس هنگام جابجایی و حتی استفاده از این ساز باید همواره با احتیاط عمل کنید. قیمت بالای خرید و هزینه کلاس هنگ درام و غیره همگی این پیام را منتقل می‌کنند که باید رفتار محترمانه‌ای با این ساز داشت. بنابراین به نکات زیر توجه نمایید تا بتوانید در نگهداری از هنگ درام موفق باشید:
  • برای جابجایی آن از هاردکیس استفاده کنید.
  • مراقب باشید که بدنه‌ی آن هیچ خط و خشی نیافتد و ضربه نخورد.
  • قبل از نواختن ساز حتماً دستان خود را به‌خوبی بشویید تا ساز چرب نشود.
  • در صورت همراه داشتن هنگ درام در پرواز با هواپیما، ترجیحاً آن را به بخش بار تحویل ندهید.
  • به دلیل ضدزنگ نبودن اکثر آنها، ساز را در محل‌های مرطوب قرار ندهید و خیس نکنید.
  • اگر مواد خوراکی روی هنگ ریخت، برای تمیزکردن آن از الکل و دستمال کتان استفاده کنید.
  • اگر برای مدت طولانی از ساز استفاده نمی‌کنید آن را از کیس خارج کنید و در مجاورت هوای آزاد و خشک قرار دهید.
  • هنگ درام را زیر نور آفتاب قرار ندهید و زیر نور مستقیم خورشید به نواختن نپردازید.
  • گرما و سرمای زیاد موجب تغییرشکل فلز می‌شود، پس آن را در دمای 18 تا 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.
در زیر می‌توانید لیست برخی از آموزشگاه‌هایی که هنگ درام را تدریس می‌کنند مشاهده کنید:
تهران:
آوای ماهان (ستارخان)
چکاد (مرزداران)
چهارفصل (ستاری)
دارکوب (ونک)
دل آوا (گیشا)
فریال (تهرانپارس)

کرج:
آوادیس (جهانشهر)

شیراز:
اردیبهشت (ساحلی)

کرمان:
بتهوون (هزارویک شب)

کیش:
جام جم (شهرک صدف)

کلیپ زیبایی از اجرای دونوازی هنگ درام در طبیعت


3دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید