دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
اهمیت آشپزی در زندگی مشترک
فنی و حرفه‌ایهوچین | 05 آذر 1398

اهمیت آشپزی در زندگی مشترک

در جوامع امروزی، چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه مناطق در حال توسعه سرعت زندگی‌ها بالاتر از گذشته رفته،‌ بسیاری از روابط زناشویی کمرنگ شده و به دلیل مشغله‌ی زوجین ارتباط بین آنها طی شبانه‌روز به کمترین حد رسیده. در بسیاری از تمدن‌ها انتقال احساسات و عواطف متقابل بین همسران امر مقدسی محسوب می‌شده؛ اما در عصر ماشین و اینترنت زوجین طی‌روز تنها چند ساعت یکدیگر را می‌بینند. به همین دلیل حجم اختلافات زیاد شده و همواره عدم رضایت از طرف مقابل بروز می‌کند. مواردی که زندگی مشترک را تحت تأثیر قرار می‌دهند بسیار زیاد هستند و ما در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت آشپزی در زندگی مشترک بپردازیم؛ چراکه معتقدیم این سنت از ابتدای بشریت همواره نقش مهمی در خانواده‌ها داشته و می‌تواند دوری و سردی را در روابط بهبود بخشد.

آشپزی سیرکردن شکم نیست

خانه‌ای را تجسم کنید که وقتی از سر کار برمی‌گردید هیچ غذایی آماده نیست و روزها، هفته‌ها و ماه‌ها به همین منوال می‌گذرد، قطعا این نکته‌ی خوشایندی برای بسیاری از ما نیست. در مورد آقایان، دیدن همسری که به آشپزی اهمیت می‌دهد و به فکر گرسنگی خانواده‌اش است مطلوب به نظر می‌رسد و در ضمیر ناخودآگاه مردها، نوعی احساس آرامش و امنیت‌خاطر را به همراه می‌آورد. از طرفی در مورد خانم‌ها نیز اینکه ببینند همسرشان در حین آشپزی به آنها کمک می‌کند و یا در زمان غیبت آنها به فکر نهار و شام بوده احساس رضایت و مسئولیت‌پذیری را به‌همراه خواهد داشت. این قبیل کارها صرفاً فکر کردن به غذا، خوردن و سیرشدن شکم نیست و نوعی ابراز احساسات و توجه نشان‌دادن است که طرفین به‌صورت عملی به هم منتقل می‌کنند.

آشپزی وظیفه‌ی زن نیست

آشپزی وظیفه‌ی زن خانه‌دار نیست، نوعی تقسیم‌کار است. اگر همسر شما خانه‌دار است نباید آشپزی را وظیفه‌ی او بدانید، بلکه او این کار را به‌عنوان بخشی از مسئولیت‌های زندگی دونفره قبول کرده. پس اگر گاهی غذای آماده‌ای ندارید بجای امرونهی و بداخلاقی شرایط را درک کنید و خودتان نیز در انجام این کار به او کمک کنید.
در مورد همسران شاغل این مقوله هم باید به‌صورت کاملا اشتراکی باشد و بین دو نفر تقسیم شود. همان‌طور که هر دو نفر در درآمدزایی زندگی نقش دارند، انجام امور خانه، آشپزی و سایر مسائل نیز باید به‌درستی بین دو نفر تقسیم شود. خودخواه نباشید، اگر همسرتان هم مثل شما شاغل است تمام مسئولیت‌های خانه را بر دوش او نیندازید.

آشپزی یعنی دوستت دارم

زندگی مشترک نیازهای متفاوتی را طلب می‌کند، از داشتن درآمد گرفته تا سنگ‌صبور هم بودن و ایستادن در کنار هم هنگام خوشحالی و غم و دوشادوش پیش رفتن در روزهای سخت و آسان. یکی از این موارد ظریف هم اهمیت دادن به تغذیه‌ی یکدیگر است. هیچ مرد کاملی اجازه نمی‌دهد زن و فرزندانشان گرسنه بمانند و هیچ زن کاملی نیز نمی‌تواند گرسنه ماندن خانواده‌اش را بپذیرد. بنابراین با انجام آشپزی و تأمین لوازم خوردوخوراک منزل نوعی اهمیت دادن به زندگی و مهم‌بودن همسر و خانواده‌تان را القا می‌کنید. با توجه به گفته‌های پیشین، اگر همسر شما آشپزی را بر عهده گرفته و یا هردوی شما آشپزی می‌کنید، توجه کنید که گاهی خستگی طرف مقابل طبیعی است. اگر یکی از طرفین در انجام این کار کوتاهی کرد، آرام باشید، به او کمک کنید و با او صحبت کنید تا اهمیت موضوع را درک کند و متوجه شود که آشپزی چه اهمیتی در زندگی مشترک دارد. در این مسیر همراه هم باشید تا، نه با زبان، که در عمل، به طرف مقابلتان بگویید دوستت دارم!

>> لیست بهترین آموزشگاه های شیرینی پزی در ایران

اهمیت آشپزی در زندگی مشترک

دست‌پخت همسرت خوب نیست؟ دیکتاتور نباش!

خیلی از خانم‌ها و اکثر آقایان دست‌پخت خوبی ندارند و به دلیل اینکه در خانه‌ی پدری آشپزی نکرده‌اند و تمرین نداشته‌اند این کار را بلد نیستند. پس دیکتاتور نباشید و به همسرتان اجازه دهید که با آزمون‌وخطا و کمک گرفتن از آموزشگاه های آشپزی رفته‌رفته اوضاع بهتری پیدا کند. یادگیری آشپزی هم مثل هر هنر دیگری نیاز به ممارست و تمرین دارد و مثل تمرین موسیقی باید بارها و بارها تمرین کنید و خرابکاری کنید تا سرانجام به نقطه‌ی مطلوب دست یابید. اگر همسرتان دست‌پخت خوبی ندارد به نکات زیر توجه کنید تا زندگی مشترکتان را بابت آشپزی به مخاطره نیندازید:
  • به اصول مشترک‌بودن مسائل پایبند باشید و خودتان هم به او کمک کنید.
  • او را بابت اینکه در آشپزی خوب نیست سرزنش نکنید یا مادرش را مقصر ندانید.
  • به او متذکر شوید که کار او برای شما ارزشمند است و حتی اگر آشپزی را هنوز به‌خوبی یاد نگرفته قدر آن را می‌دانید.
  • به پیشرفت و ترقی او در آشپزی علاقه نشان دهید و اگر تغییری کرده تشویقش کنید.
  • بجای تمسخر و یا صحبت با غرور، او را درک کنید و با مهربانی و احترام برخورد کنید. در این موارد گاهی شوخی‌کردن هم جایز نیست و ممکن است تحقیرکردن تلقی شود.
  • انتقادها را غیرمستقیم بیان کنید، همیشه صریح و رک بودن جوابگو نیست و امور را خراب‌تر می‌کند.
  • هرگز او را با کسی مقایسه نکنید. مقایسه‌ی همسر خود با زن یا مردی دیگر که دست‌پخت خوبی دارد کاملاً اشتباه است.
  • جلوی دیگران یا جمع خانواده‌ها از او انتقاد نکنید و ضعف‌های او را در آشپزی نگویید.
  • اگر در زمینه‌ی آشپزی ضعف بسیاری دارد، دوستانه از او بخواهید که در کلاس‌های آشپزی شرکت کند.
>> لیست بهترین آموزشگاه های آشپزی

توجه داشته باشید که یادگرفتن هر کاری با تمرین و گذر زمان بهتر می‌شود و اگر طرف مقابل شما برای بهتر شدن تلاش می‌کند بسیار ارزشمند است. پس به او کمک کنید تا پیشرفت کند و سرخورده نشود و اگر تمایلی به کمک‌کردن در این زمینه ندارد از خدمات مشاوران حرفه‌ای استفاده کنید تا ازنظر روحی و فکری او را با اهمیت آشپزی آشنا سازند.

0دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید