دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
هزینه آموزشگاه رانندگی چقدر است؟
فنی و حرفه‌ایهوچین | 14 دی 1398

هزینه آموزشگاه رانندگی چقدر است؟

یادگیری رانندگی در دنیای امروز امری ضروری است و با توجه به اهمیت استفاده از خودروها در زندگی روزمره این نقش پررنگ‌تر از گذشته شده است. شاید تا چند دهه یا حتی چند سال پیش فقط برخی از آقایان به این مهارت آشنایی داشتند و بسیاری از افراد به یادگرفتن رانندگی اهمیت نمی‌دادند. اما امروز همه‌چیز متفاوت شده و حتی بسیاری از خانم‌ها و دخترها نیز با رسیدن به سن قانونی شروع به آموزش رانندگی می‌کنند. در این مقاله به توضیح در مورد رانندگی و هزینه آموزشگاه رانندگی می‌پردازیم تا اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید.

رانندگی چیست

رانندگی یعنی داشتن مهارت تسلط برای کنترل وسیله‌ی نقلیه‌ی زمینی، اعم از خودرو، کامیون و وانت. البته تنها تسلط بر کنترل کافی نیست و یک راننده باید دانش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز بداند.

انواع مهارت‌های رانندگی

برخی از تکنیک‌ها برای کنترل خودرو مهم هستند و ازجمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. دور زدن یک فرمانه
  2. دور زدن دو فرمانه
  3. سنگ‌چین یا همان رفتن داخل کوچه با دنده‌عقب
  4. پارک خودرو
  5. پارک دوبل خودرو

گواهینامه رانندگی چیست

هر راننده پس از گذراندن موفق دوره‌ها و یادگیری مهارت‌های لازمه موفق به اخذ مدرک گواهینامه رانندگی می‌شود. این مدرک که به آن تصدیق رانندگی نیز می‌گویند به این معنی است که شخص می‌تواند با خودرو، موتورسیکلت، کامیون یا وانت رانندگی کند. اولین مدرک رانندگی دنیا در پروس در سال 1903 اعطا شد که امروز پروس بخش مهمی از کشور آلمان است.

هزینه آموزشگاه رانندگی در سال 98

در تمام نقاط کشور آموزشگاه‌های رانندگی تأسیس‌شده‌اند و به‌صورت منظم اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کنند. این کلاس‌ها در دو شاخه‌ی تئوری و علمی تشکیل می‌شود. در بخش تئوری به‌صورت فشرده یک هفته و به شکل غیره فشرده حدود 1 ماه کلاس‌ها تشکیل می‌شود و هر آموزشگاه رانندگی بنابر صلاح‌دید مدیران آن به یکی از این حالت‌های زمانی آموزش‌ها را برگزار می‌نماید.

هرسال تعرفه‌ای مشخص از سوی اتحادیه‌ی آموزشگاه‌های رانندگی برای این امر مشخص می‌شود تا هزینه آموزش رانندگی در سراسر ایران یکسان باشد. هزینه آموزش رانندگی در سال 98 مبلغ 972000 تومان در نظر گرفته‌شده که برای سال 99 اندکی افزایش قیمت خواهد داشت.

با پرداخت این هزینه کلاس‌های تئوری و عملی را پشت سر می‌گذارید و یک‌بار نیز می‌توانید در آزمون تئوری شرکت کنید. در ادامه اگر موفق به قبولی در آزمون تئوری نشوید باید دو مبلغ 1000 و 3300 تومان برای امتحان مجدد واریز نمایید و اینها نیز جزوی از بخش غیرمستقیم هزینه آموزشگاه رانندگی هستند. در مورد آزمون عملی یا اصطلاحاً امتحان شهر نیز می‌توانید دفعه‌ی اول را بدون هزینه‌ی اضافه شرکت کنید، اما اگر موفق به قبولی نشوید، بسته به عملکردتان باید کلاس‌های اضافه‌ی عملی و آزمون مجدد را بگذرانید که برای هرکس برآورد شهریه‌ی متفاوتی خواهد داشت.

شرایط متقاضیان گواهینامه

  • رسیدن به سن 18 سالگی
  • کارت ملی و اصل شناسنامه
  • 8 قطعه عکس 3 در 4  باکیفیت و با زمینه‌ی روشن
  • کدپستی 10 رقمی محل سکونت
  • پرداخت هزینه آموزشگاه رانندگی و هزینه کتاب
تاریخچه گواهینامه رانندگی در ایران

تاریخچه گواهینامه رانندگی در ایران

اولین گواهینامه‌های ایران توسط فردی سوئدی به نام وستد صادر شده است. وی از سال 1291 مأمور نظمیه بود و در این سال‌ها قوانین بسیاری را از متون خارجی ترجمه کرد و در ایران به کار بست. اولین زنی که در ایران موفق به اخذ گواهینامه رانندگی شد شخصی با نام "هلن شه بنده" بود و در سال 1330 موفق به این کار شد. در آن روزگار این اتفاق آن‌قدر جلب توجه کرد که روزنامه‌ها و مجلات به درج این خبر پرداختند. البته در آن ایام آموزشگاهی وجود نداشت و هزینه آموزشگاه رانندگی هم در کار نبود.

برخی از قوانین آن سال‌ها بدین شرح بودند که نهایت سرعت مجاز در شهرها، در روز 15 کیلومتر در ساعت و در شب‌ها فقط 10 کیلومتر در ساعت بود. سرعت مجاز در جاده‌های خارج شهری نیز 25 کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده بود. در دهه‌ی 30 اولین چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در چهارراه‌های تهران مثل چهارراه سپه (امام خمینی فعلی) نصب شد و تا قبل از آن، مأموران راهنمایی رانندگی چراغ‌ها را به‌صورت کوله‌پشتی روی کمر خود حمل می‌کردند.

 

 

2دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید