دسته بندی
جستجو
استانشهرمحدودهنوع آموزشگاهنام آموزشگاه
هزینه کلاس گیتار
موسیقیهوچین | 30 اردیبهشت 1398

هزینه کلاس گیتار

قبل از توضیح در مورد هزینه کلاس گیتار به معرفی اجمالی آن می‌پردازیم تا افراد مبتدی آشنایی مختصری با این ساز پیدا کنند. گیتار یکی از سازهای مشهور است که با توجه به صدای دلنشین و گستره‌ی انواع آن به سازی پرطرفدار تبدیل شده است. این ساز جزو دسته‌ی آلات زهی قرار می‌گیرد که سیم‌های آن توسط انگشت یا پیک به صدا در می‌آیند و جزو معدود سازهایی است که با پیشرفت‌ها و تحولات موسیقی در غرب همگام شده و روز به روز در حال تغییر کردن است.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام آن از ریشه‌های زبان فارسی کهن و از کلمه‌ی سه‌تار و سیه‌تار نشات گرفته است. از ساز چنگ کمانی به عنوان مادر دسته‌ی زهی یاد می‌کنند که در ابتدا یک سیم داشته و در گذر زمان تعداد سیم‌های آن افزایش یافته و یا به سایر شکل‌ها تغییر شکل یافته. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی این متن به بررسی گیتار و هزینه‌ی آن بپردازیم.

هزینه کلاس گیتار

خرید ساز گیتار

خرید ساز مناسب لذت‌بخش اما هزینه بر است و جزو قدم‌های اولیه در هزینه‌ی کلاس محسوب می‌گردد. بسیاری از افراد خرید گیتار را مثل خودرو یا لوازم شخصی می‌دانند و به همین دلیل اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند. ساز پدیده‌ای عجیب است که مختصات خاص خودش را دارد؛ برای مثال حتی دو گیتار از یک برند که همزمان تولید شده‌اند نیز صداهایی متفاوت دارند و یک نوازنده‌ی خبره به خوبی آن را درک می‌کند.
پس داشتن اطلاعات فنی در مورد یک ساز کافی نیست و بهتر است هنگام خرید از نوازنده‌ی چیره‌دست و یا آموزشگاه‌های معتبر کمک بگیرید. حتی اگر بابت این مشاوره مبلغی اضافه‌تر پرداخت کنید باز هم میارزد، چرا که گیتار نوعی دارایی با ارزش محسوب می‌شود و ممکن است خاطرات بسیاری را برای شما به ارمغان آورد. خرید ساز معیوب منجر به ضرر مالی و تجربه‌ی نوازندگی بد یا سخت‌تر خواهد شد که پول، زمان و انرژی شما را به کل هدر می‌دهد.

بررسی قیمت انواع گیتار

طبق هزینه های سال 98، گیتار کلاسیک از حدود 1.200.000 تومان به بالا و گیتار الکتریک از 3.000.000 تومان قابل خرید است. البته این قیمت‌ها برای سازهای نو با کیفیت‌ پایه است و اگر درصدد خرید ساز دست دوم باشید احتمالا قیمت‌های ارزانتری نیز پیدا خواهید کرد.
مبالغ ذکر شده برای گیتارهای خوش صدا اما آماتور است که اصطلاحا به آنها ساز مشق می‌گویند. پیشنهاد ما به شما خرید یکی از همین سازهای مشق در ابتدای کار است. خیلی از افراد با رویای حرفه‌ای شدن همان اول راه به خرید سازهای گران قیمت روی می‌آورند و پس از مدتی با پرداخت انواع هزینه های گزاف خسته می‌شوند و همه چیز را رها می‌کنند.
پیشنهاد هوچین این است که گیتارهای ارزان برای شروع کار و ارزیابی خودتان مناسب هستند و پس از حرفه‌ای شدن می‌توانید مدل‌های گران‌تری را بخرید. برای داشتن سازهایی با هزینه گران سقف مشخصی وجود ندارد و انواع سازهای کلاسیک، آکوستیک و الکتریک با قیمت‌های نجومی وجود دارند.

>> لیست آموزشگاه های موسیقی ایران


هزینه کلاس گیتار در سال 98

پس از مشاوره با اساتید موسیقی یا آموزشگاه‌ها و تهیه‌ی ساز مناسب نوبت به انتخاب کلاس می‌رسد. شاید این مقاله را در سال 98 بخوانید و شاید در سال‌های دیگر که قیمت‌های روز از این تعرفه‌ها بسیار دور شده باشند.
کلاس‌های موسیقی برای سازهای مختلف در هر شهر تعرفه خاص خود را دارد. اما طبق بررسی‌های انجام شده حداقل و حداکثر قیمت برای هر جلسه‌ی کلاس نیم ساعته‌ی خصوصی در آموزشگاه‌ها از 37.500 تومان تا 80.000 تومان درنظر گرفته شده است. البته توجه کنید که این مبالغ برای کلاس‌های هنرجویان سطوح مبتدی و متوسط است، همچنین اساتید نام‌دار یا کلاس‌های خصوصی منزل در این بررسی گنجانده نشده است. طبیعی است که نوازندگان شهیر و یا برخی آموزشگاه‌ها با نرخ‌هایی غیر از این کلاس برگزار کنند، اما به صورت عمومی مبالغ بالا در اکثر آموزشگاه‌ها دریافت می‌گردد.
آموزش سازهای کم طرفدار قیمت پایین‌تری دارد و کلاس سازهای پرطرفدار مثل گیتار جزو گرانترها دسته‌بندی می‌شود. برخی مراکز نیز برای افزایش بازده بنا به صلاحدید اساتیدشان کلاس‌ها را یکساعته و یا دو روز در هفته برگزار می‌کنند.

هزینه ماهیانه کلاس موسیقی

جدای خرید ساز و تجهیزات، برای آموزش گیتار یا هر ساز دیگری، هزینه‌ی ثبت‌نام در آموزشگاه را نیز در پیش‌رو خواهید داشت. این مبلغ در هر شهر و هر آموزشگاه متفاوت است. اما به صورت میانگین برخی از آنها را با هم بررسی می‌کنیم.
اگر یک ترم آموزشی را یک‌ماه و چهار جلسه درنظر بگیریم، در اکثر آموزشگاه‌های موسیقی حداقل هزینه‌ی ماهیانه کلاس 160.000 و با برخی پرداخت‌های جانبی حدود 200.000 تومان خواهد بود. این مبلغ در برخی آموزشگاه‌های تهران و یا مراکز هنری گران‌تر به میانگین ماهیانه 350.000 تومان برای کلاس‌های نیم‌ساعته و ماهیانه 700.000 تومان برای چهار جلسه کلاس یک‌ساعته خواهد رسید.

>> لیست آموزشگاه های موسیقی تهران

هزینه کلاس گیتار در سال 98 و سال‌های بعدی چه زیاد به نظر بیاید چه کم، نکته حائز اهمیت انرژی و شوقی است که شما برای یادگیری خواهید گذاشت. اگر شما فردی دارای پشتکار و انگیزه هستید و هدف خود را زود فراموش نمی‌کنید، پرداخت این مبالغ برای هزینه کلاس گیتار در واقع هزینه کردن نیست و سرمایه‌گذاری روی آینده‌ی خودتان محسوب می‌گردد؛ چرا که پشتکارتان قطعا شما را به یک نوازنده‌ی گیتار موفق بدل خواهد کرد.

در موسیقی شروع کردن مهم نیست، ادامه دادن مهم است...

در ادامه کلیپ زیبایی از اجرای زنده‌ی محسن یگانه را تماشا کنید که در آن گیتارنوازی می‌کنند.


سوالات متداول

کلاس گیتار چیست؟

آموزشگاه‌های مختلف موسیقی برای آموزش گیتار اقدام به برگزاری دوره‌های مختلفی می‌نمایند که از آنها به عنوان کلاس گیتار یاد می‌شود.

هزینه کلاس گیتار چقدر است؟

هزینه‌ی هر کلاس به چندین موضوع مرتبط است؛ ازجمله: هزینه خرید ساز و هزینه شرکت در کلاس‌ها که می‌تواند به صورت خصوصی در منزل یا آموزشگاه و یا گروهی باشد. قیمت گیتار دست دوم با نو، گیتار برند مشهور با گیتار معمولی متفاوت است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

نام برخی برندهای معروف ساز گیتار کدام چیست؟

برای هر نوع گیتار مثل گیتار کلاسیک، آکوستیک، الکترونیک مدل‌های مختلفی به شهرت رسیده‌اند. برخی از آنها عبارتند از: Gibson, PRS, Ibanez, Epiphone, Yamaha, Rickenbacker, Gretsch, Cordoba, Antonio Giuliani, Alhambra

چه گیتاری برای من مناسب است؟

هر هنرجویی که به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کند سلیقه‌ی متفاوتی دارد. در موسیقی مهمترین اصل علاقه است. پس به صدای انواع سازها گوش دهید و کلیپ‌های آن را در سایت‌های مختلف تماشا کنید تا متوجه شوید به سمت چه گیتاری گرایش بیشتری دارید.

5دیدگاه
جهت ثبت دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید